Monday, January 25, 2010

Lu Ade Otak, Lu Pikir La Sendiri!

Assalamualaikum..

Saje je nak kongsi sikit. 'Ayat yang kite biasa dengar' dan 'Ayat yang sepatutnye diucapkan'.. Then, ade ulasan sikit. Same² la kite renungkan. Bak kate Bro Nabil RL, "...Lu ade otak, Lu pikir la sendiri!..."

Biasa dengar :
 Adik, dah masuk waktu zohor ni. pegi solat cepat.

Sepatutnye : 
Adik, dah masuk waktu zohor ni. Jom, kite solat same².

* Adik baru je 6 tahun, kalo ajak solat same²..barulah dia dapat belajar solat dengan lebih baek lagi. Kalo dia solat sorang², mungkin banyak lagi bacaan² dalam solat yang dia tak tau. Nanti, ntah ape² je dia bace. Melentur buluh, biarlah dari rebung. Ok *.

Biasa dengar :
Mak, macam sedap je diorang masak tu kan? Nanti mak masak macam tu jugak ek, kite suke la.

Sepatutnye :
Mak, macam sedap je diorang masak tu kan? Mak nak makan? Nanti kite masak kan untuk mak ek

* Asyik² mak je masak. Lepas tu selalu pulak suruh mak masak itu, ini. Sebab kite suke, kite nak makan. Eh, kalo suke..masak sendiri la kan. Huh. Kalo kite dah besar panjang, ape kate kite pulak yang masak untuk mak. Mak pun nak jugak ambik cuti masak sekali sekala, kan? *.

Biasa dengar :
Abah, bila abah nak beli rumah besar ni? Kite suke la rumah besar².

Sepatutnye :
Abah, nanti kite dah berjaya..kite nak beli rumah besar untuk abah ngan mak.

* Abah oh abah. Kite ni anak², selalu la nak suruh abah beli itu, ini. Nak rumah besar la, ape la. Tak kesian kat abah ke, kalo dia banyak duit..takpe gak. Sepatutnye, kite la yang belajar rajin² sampai ke bumi jepun..then, dah berjaya nanti..beli ah rumah yang selesa untuk mak abah, hantar diorang pegi haji ke.. *.

Biasa dengar :
Sorry ah lambat. Gua pegi tengok konsert final AF tadi. Mantap oh! Rugi bai, lu tak pegi tengok!

Sepatutnye :
Sorry ah lambat. Gua pegi surau tadi, solat berjemaah. Tenang jiwa oh! Bai, lu bila lagi nak berubah ni???

* Zaman sekarang, macam kite ni terlalu mengagungkan benda² yang macam ni. Terlalu suke dengan hiburan. Sampai kadang², tak solat pun tak pe. Hiburan lagi penting, rasa cam rugi kalo terlepas. Fuh. Dunia². Ape nak jadi ngan kite? ~ Sekadar renungan bersama, untuk penulis jugak *.

Biasa dengar :
Mak, duit kite dah abis la. Banyak sangat shopping baju². Bagi la RM500 lagi..pokai ni.

Sepatutnye :
Mak, duit mak cukup lagi ke? Kalo tak cukup, cakap ek. Nanti kite bagi..berape² je mak nak.

* Mak cop duit ke ape. Selalu sangat la kan kite² semua ni macam ni, kan? Kecik² takpe la. Dah besar, jangan ah susahkan mak, abah yang dah sedia susah tu. Sepatutnye, kite² la pulak yang bagi duit kat diorang bulan², kan?. Sebenarnye, diorang tak harap sangat pun duit kite. Tapi, kalo nak berkat hidup, berkat rezeki..rajin² la kirim duit kat mak, abah..walaupun nilai duit tu cuma RM50 je. Then, selalu² la tanye khabar diorang. Call awek boleh je. Takkan ah call mak, abah..tak boleh kot. Paling penting, biar ikhlas la *.

Biasa dengar :
Sayang, line clear ni. Takde orang ah. Jom kite ehem²......

Sepatutnye :
Sayang, kite tak boleh macam ni. Kite takut, nanti terbuat maksiat. Tuhan marah. Jom kite kawen cepat².

* Perbuatan maksiat, yakni zina..terlalu la berlambak-lambak sekarang. Lebih² lagi di kalangan muda mudi. Langsung tak takut ngan dosa. Ape nak jadi??? Tak tau ape nak cakap. Cara terbaek untuk mengelak dari melakukan zina, kawen la cepat². Jangan la buat dosa, tuhan tak suka! Lindungilah kami dari perbuatan zina Ya Allah *.

Biasa dengar :
Kite suke la online. Maen² Facebook, friendster, blogging ape sume ni.. Kite suke laa. Tak tido malam pun takpe.

Sepatutnye :
Penulis, sila pegi tido sekarang.

* ?????? *.

9 comments:

Emora Valeria said...

smart entry ini!

Nurul Farhana said...

thanks..
salam blogger.. (^__^)

Avatar said...

Hasil penulisan yang amat menyedarkan, hehe. Antara artikel terbaik yang pernah saya baca dalam blog.

Nurul Farhana said...

terima kasih..
sme² kite muhasabah diri..
salam blogger (^__^)

etomyam said...

bagus sekali....thanks for sharing

miss myeryn said...

hukhuk..insaf ble baca..
kdg2 x sdar pon pnah wat cmtu

Nurul Farhana said...

terime kasih..
hehe...sedikit sebanyak dr pengalaman jgk la + isu semasa..
tp, bab² zina tu xla..
isnya'allah..sme² perbaiki diri..

zack zukhairi said...

gud luck! :)

Nurul Farhana said...

amin.. tq.