Sunday, January 17, 2010

Cara² Format PC. Save Your Money.

Assalamualaikum..


Sebelum ape², nak cakap dulu. Entri ni khas bagi mereka yg tak tau macamana nak format PC sendiri. Ye la, mungkin dah ramai yg tau. Tapi, ade jugak yg tak tau kan. Dan sebenarnye * Pinjam title lagu Yuna jap *, dan sebenarnye.. Aku pun tak de ah pandai sangat pun. Baru² jugak belajar ni * Bajet pandai (T__T) *. Jadi, kalau ade salah silap harap dimaafkan. Selain dapat tambah ilmu cara nak format PC, dapat la jugak save duit korang kan, daripada hantar kat kedai..entah berape pulak nak kena bayar.


Intro. Panjang ni, tak nak bace pun takpe. Hahaa. Save your times, klik kat sini.


Aku ni, kalau ngan komputer, aku memang jenis yg hyperaktif sikit. Suke klik sane, klik sini. Suke bongkar sane, bongkar sini. Install itu, install ini. Bla...bla..bla.... Kalau boleh, semua aku nak tekan. Biar aku tau, yang tu fungsinye ape. Yang ni fungsinye ape. Bab kate orang, nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Satu lagi, usaha sampai dapat * Ade kaitan ke?? Hahaa * Tapi kadang², yang aku dapat adelah 'usaha sampai rosak'. Hahaa lagi sekali (T__T) . Dan untuk kali yang ke berape entah, hari tu PC aku rosak lagi * Again?? Oh no! Tapi, aku berpuas hati jugak la. Sebabnye, aku yang rosakkan sendiri. Kalau orang laen yang rosakkan, memang nak kena ah dia tu! *


Rosak yang aku maksudkan disini, sebenarnye 'hang'. PC aku tak dapat nak berfungsi seperti biasa * Sape suruh kau gatal tangan sangat? * Dan aku malas nak explain secara terperinci, sebab aku pun tak tau nak explain macamana. Yang aku tau, dah takde jalan laen kecuali FORMAT. Biasenye, aku akan rujuk ngan ayah dulu * Rujukan terbaek, bagi aku la *. Buat muka kesian, jumpe ayah. Then cakap, "...Ayah, komputer kite rosak. Pegi la tengok jap, ape rosak...". Selalunye ayah akan cakap dia sibuk, banyak keje. Tak de masa, nanti esok lusa la baru dia pegi check ape rosak. Selalunye jugak, dia akan membebel, marah², ape aku buat ngan PC tu sampai selalu rosak. Terkulat kulat la aku kat situ tahan telinga. Dan hari tu, macam biase, aku dapat jawapan yang same. Huhuu.


Oleh kerana tak puas hati, aku pegi bilik adik. Pinjam PC dia. Online. Search kat google, cara-cara nak format PC. Then, aku jumpa entri yang berkaitan FORMAT PC/HARD DISK kat website ni, SembangKomputer. Dengan rase terujanye, aku pun ikut la ape yang di ajar kat website tu. Dan kali ni, alhamdulillah, aku usaha sampai dapat. Fuhh. More experience la. So, sape² yang nak belajar..boleh la pegi timba ilmu kat website tu. Tapi, kalau nak praktikkan ilmu tu, biar la korang betul² faham dulu. Jangan maen redah je, karang rosak PC kan..aku pulak yang dipersalahkan. Huhuu.. Selamat Mencuba.


p/s : Thanks to adik Rashidah sebab bagi info macamana nak buat simbol ni ² * Kuasa dua *.

4 comments:

Syariful Bahri said...

na, xyoh puji budok tu..
kekg kembang hidung dia karang.. hahahaha :D
nak format tu mesti nak kena beli cd dia orp..?
bakpe x install vista/w7 lalu..?

Nurul Farhana said...

org memberi, kite merasa..
org berbudi, kite berbahasa..
huhuu..tol x?

cd xpyh beli, kat rumah ni semua ade dh.. alhamdulillah (^__^)

yang vista tu x berape tau la, shahir tau..tp die xdok sini..
xpe la, sme je kot.

rasenye, cara format tu sme je ork? cume laen windows?

Syariful Bahri said...

budak tu kes laen...
haha..
*suke ati je panggil budak, padahal lagi tua drp ak*

tu r, bahri kt cni prob xdop cd..
kak nor dgn abg seku ade r,
tp jauh ngat nak mitop..
2x doh rosok, kes tukar ke theme w7 r..
haha :P

Nurul Farhana said...

tau xpe...

tp xpe la, bljr drpd pngalaman..huhuu..