Sunday, April 03, 2011

Mana Adab Kamu Sesama Manusia Lain??

2 ♥ Comments ♥ ♥ Links to this posts ♥
Assalamualaikum . Salam petang ahad .

Kawan . . .

Dengar saya nak cakap ni . Kalau kita nak orang hormat kita , belajar-belajar la cara untuk hormat orang dulu . Jangan tunggu orang hormat kita , baru kita nak hormat orang . Kalau orang tu tak pernah-pernah pun bercakap kurang ajar dengan kita , kenapa la kita ni senang-senang je nak bercakap kurang ajar dengan dia . Mana adab kita sesama manusia lain? Mana?? Urmm . Mak ayah dah ajar kan semua tu time kita kecik-kecik dulu? Time dah besar ni pun , rasanya mak ayah masih nasihat dan ajar benda yang sama kan? Mak ayah mesti selalu pesan , kalau bercakap / berdepan dengan orang yang lebih tua dari kita , hormat la orang tu . Jangan tinggi suara . Jangan kurang ajar . Bukan susah pun nak hormat orang , kan? Ego tinggi sangat ye? Huh . Rendah-rendah kan la ego tu . Saya kesal la . Kesal yang amat . Kenapa la ada manusia yang jenis tak reti nak hormat orang lain , kalau bercakap . . asyik nak kurang ajar je . Cakap baik-baik tak boleh ke? Susah sangat ke??? Belajar je tinggi-tinggi tapi takde ADAB . Haih. KESAL . . . Darjat kita disisi tuhan , sama je . Takde beza . Jadi , tolong la belajar untuk menghormati orang lain . Awak , saya , dia , kamu , mereka , kita semua sama je . Semua makhluk tuhan . Takde pun yang darjat tinggi , takde pun yang darjat rendah . Jadi . . . jangan la suka-suka je nak merendah-rendahkan martabat orang lain sebab kamu rasa martabat kamu lebih tinggi dari dia. Please . Sila tanam sifat INSAN dalam diri kamu . 

Saya tak tuju kat sape-sape , tapi kot ade sape-sape yang terasa . . saya mintak maaf banyak-banyak . Pesanan ni untuk diri saya sendiri jugak . Sebagai manusia biasa , saya akui . . saya tak  sempurna . Banyak kekurangan . .