Saturday, September 08, 2012

Mak Pesan

0 ♥ Comments ♥ ♥ Links to this posts ♥
Assalamualaikum w.b.t

Copy from adik tersayang, Nur Cahaya (dah edit)

Mak selalu pesan, kalo kita p rumah orang ada kenduri, jangan jadi anak dara malas.. Walaupun pakai baju macam puteri raja ke.. Jangan duduk borak borak kat depan...sampai sampai je mesti p dapur terus. Jangan susahkan orang..walaupun kita tetamu. Orang tak suka..

Mak pesan lagi..biarlah orang lain duduk senang lenang tak buat kerja.. Kita jangan ikut sekali selagi keje tak siap..jangan biar tuan rumah buat keje. Walaupun dia cakap 'takpe2 p rehat je'..tu adab dia. Tapi..adab kita sebagai sesama manusia kena jaga.. Nanti orang tak suka kita..

Mak pesan lagi..biarlah orang nak buat apa kat kita. Sabar tu lebih baik walaupun terpaksa berendam air mata.. Asalkan kita tak balas balik kat orang. Nanti Allah akan tenangkan hati kita.. Allah tolong kita..

Mak pesan lagi..kalo p tempat orang.. Biar orang cakap buat macam rumah sndiri. Tapi jaga perangai kita.. Nak guna barang orang perlu di maklumkan dahulu, jangan main selongkar..jangan main guna.. Memang dia tak kan marah..tapi hormati lah dia..

Mak pesan lagi..hutang orang kena bayar cepat2. Jangan bergaya lebih kalo berhutang. Menyusahkan orang dan menyusahkan kita..

Mak pesan lagi..walau p mana2 pun. Jangan jadi pemalas...orang menyampah.. Jangan tunggu sampai orang suruh..tapi buat sebelum orang suruh. Nanti orang senang hati..

Mak pesan lagi..kita kena pandai jaga diri.. Kalo hanya muka cantik perangai buruk, orang tak pandang..tapi akan kutuk..

Mak kata mak cerewet..tapi bila mak cerewet kita dapat belajar banyak perkara. Mak kata mak suka berleter..tapi bila mak berleter kita dapat betulkan banyak perkara..

Dulu kita tak faham kenapa mak suruh itu, mak larang ini... Tapi sekarang kita dah mula faham..tak semua orang dapat belajar apa yang mak ajar kat kita. Sebab mak belajar dari pengalaman..mak ajar kita supaya kita tak ulang kesilapan.. Rupanya kita yang sekarang ni adalah hasil didikan mak..

I miss u mom...i always remember what u said :
Biar orang buat jahat kat kita..tapi jangan kita balas balik..
Jangan malas2
Jangan susahkan orang
Sentiasa buat baik

Moral of the stories : Apa yang mak ajar itu rupanya adab yang akan mendidik akhlak kita..jadi kita nak share pada semua orang ilmu yang mak ajar kat kita..biar semua orang beradab dan berakhlak baik.. ^___^